O przezroczystych wydrukach

22 Cze 2014

Transparentny PLA otrzymałem w gratisie od efilament3d przy okazji ostatnich 2 zamówień. Do tej pory nie miałem pomysłów co z niego wydrukować – łącznie było tego około 150g, więc na kilka średniej wielkości przedmiotów spokojnie by starczyło. Bardzo byłem ciekawy jak będą wyglądać wykonane z niego wydruki – na ile będą przejrzyste, a na ile będzie w nich widać kładzione przez drukarkę nitki materiału.

Projekt na nowy wydruk podsunęła mi Ola, gdy przy piwku siedzieliśmy w Latawcu niedaleko Placu Zbawiciela. Chodziło o wykonanie zawieszanej na nitce meduzy :) składającej się z kapelusza i czterech zwisających z niego macek. Do połączenia macek z kapeluszem został przewidziany dodatkowy element (nazwany roboczo rdzeniem). Szkic do „Jellyfish project” wygląda tak:

Parę dni później na podstawie szkicu zaprojektowaliśmy w Inventorze wszystkie potrzebne części. Po paru testowych wydrukach i kilku poprawkach poszczególne elementy wyglądają następująco:


W stosunku do pierwotnego szkicu najbardziej zmienił się rdzeń (mniejszy okrągły element na górze), na którym mają być zaczepione macki. Za to kapelusz okazał się najtrudniejszy i do zaprojektowania, i wydrukowania:

Główny problem jaki był z kapeluszem, to w jakiej pozycji go drukować – odkrytą częścią do dołu czy góry. W obydwu wypadkach potrzebne byłyby wsporniki – w przypadku kapelusza leżącego na czubku wystarczyłby support do wysokości 10-20 mm, w przeciwnym ułożeniu – praktycznie przez całą jego wysokość, tak aby podeprzeć jego górny fragment:

Na początku kapelusz został drukowany w pierwszej pozycji. Trochę było zabawy z usuwaniem przylepionych do jego szczytu wsporników, ale na szczęście cały materiał podporowy udało się oderwać bez uszkadzania właściwego obiektu. Ponad linią supportu kapelusz wyszedł całkiem gładki, z półprzezroczystymi, perłowymi ściankami:

Niestety, co widać na ostatnim zdjęciu, powierzchnia na szczycie kapelusza, czyli w miejscu gdzie był support, wyszła chropowata i dużo mniej przejrzysta od pozostałej części. Udało się ją nieco wygładzić przy użyciu papieru ściernego (500 i 2000), jednak nadal pozostała matowa.

Przy drugim podejściu ustawiłem kapelusz otwartą częścią do dołu, tak żeby uniknąć kontaktu zewnętrznej powierzchni z materiałem podporowym. Nawet pomijając kwestię dużej ilości filamentu zużytego na support oraz dłuższego czasu drukowania, ta wersja wyszła sporo gorzej niż poprzednia. Z niewiadomych przyczyn cała powierzchnia kapelusza wyszła matowa (nawet w miejscach gdzie nie była w żaden sposób podpierana). Podejrzewam że mogło to wynikać z dłuższych przerw między kładzeniem kolejnych warstw plastiku, w związku z równoległym budowaniem supportu wewnątrz obiektu. Poza tym, usunięcie większości materiału podporowego zajęło koło godziny dłubania kombinerkami. Fragmentów supportu dotykających samego szczytu kapelusza nie udało się w ogóle oderwać:

Efekt końcowy w drukowaniu w tej pozycji wygląda tak:

Porównanie obydwu wydruków:

Do złożenia gotowej meduzy użyliśmy pierwszego, bardziej przejrzystego wydruku kapelusza. Drugi zostawimy kotom na pożarcie :)

Podsumowując – wydruki z transparentnego PLA wychodzą półprzezroczyste, mniej więcej tak jak się spodziewałem. Dużo większe znaczenie niż przy użyciu zwykłego barwionego filamentu zdaje się mieć sposób druku – w szczególności użycie materiału podporowego. Trudniej też o obróbkę takich obiektów – szlifowanie nawet drobnym papierem ściernym powoduje ich zmatowienie. Tak czy owak przy niektórych zastosowaniach można osiągnąć bardzo fajne efekty :)

Pliki projektu do pobrania z Thingiverse – http://www.thingiverse.com/thing:370905


O autorze

ARTYKUŁY POWIĄZANE

Ostatnie komentarze