Niskoseryjna produkcja, czyli o figurkach do gry planszowej

31 Mar 2016

Pomimo bardzo szerokich zastosowań, druk 3D do masowej produkcji kompletnie się nie nadaje. Jednak przy potrzebie wykonania kilkunastu czy kilkudziesięciu egzemplarzy jakiegoś przedmiotu technologia ta może okazać się bardzo przydatna. Jakiś czas temu mój znajomy poprosił mnie o wydrukowanie zestawu figurek do pewnej wymyślonej przez siebie planszowej gry strategicznej. Pewnym wyzwaniem było zarówno uzyskanie odpowiedniej dokładności (najmniejszy z elementów miał wysokość ok. 9 mm), jak i wyprodukowanie dużej liczby elementów – niemal 80 sztuk.

Logika samej gry miała opierać się na zarządzaniu procesem produkcji w pewnym przedsiębiorstwie. Poza planszą, potrzebny był do niej zbiór figurek reprezentujących różnego rodzaju zasoby: palety, maszyny, przystawki do tych maszyn, serwery oraz laptopy. Modele 3D tych elementów wyglądały następująco:

figurki-do-gry-21

Pierwsze wersje elementów w formacie STL wymagały różnych poprawek związanych z ograniczeniami druku 3D. Na początek, w przypadku przystawki i laptopa, konieczne było pogrubienie niektórych ścianek tak, żeby miały odpowiednią, minimalną grubość (0,3 – 0,4 mm). Poprawione też zostały różne detale, aby były bardziej wyraźne po wydrukowaniu. W przypadku elementów łączonych ze sobą (maszyna z przystawką) trzeba było też zadbać o ich dokładniejsze spasowanie. Część modeli uzyskała ostateczną postać dopiero za piątym podejściem :)

Niewielkie gabaryty figurek z jednej strony ułatwiały zadanie – na wydruki nie trzeba było długo czekać, i w razie czego można było szybko powtórzyć druk z innymi ustawieniami slicera. Z drugiej strony, przy małych przedmiotach szczególnie istotna jest precyzja wykonania, i wszystkie błędy czy niedoskonałości druku mają dużo większe znaczenie.

Na rozgrzewkę poszły największe figurki, czyli serwery – sztuk 6 – których druk zajął około godziny:

figurki-do-gry-02

Kolejnym modelem z jakim Prime’owi przyszło się uporać była maszyna – 15 egzemplarzy powstawało przez jakieś półtorej godziny:

Mniej niż godzinę zajęło wykonanie 10 przystawek:

figurki-do-gry-10

Druk najmniejszych figurek okazał się dobrą okazją do wypróbowania bardziej precyzyjnej dyszy, z otworem o średnicy 0,3 mm. Ze standardową dyszą 0,4 mm drukowałem jedynie palety oraz serwery. Mniejsza dysza to dokładniejszy, ale i bardziej czasochłonny druk – dlatego nie wszędzie warto jej używać. Poza tym niektóre struktury (np. mosty) mogą lepiej wyjść przy dyszy z większym otworem.

Najmniejszym (i również najbardziej delikatnym) elementem był laptop. Został wykonany w 6 egzemplarzach w niecałe 30 minut:

figurki-do-gry-08

Najciekawszym elementem była paleta z umieszczonym na niej pakunkiem. Dolna część palety zawierała od spodu niewielki walec, dzięki któremu każdy egzemplarz można było wcisnąć w odpowiednie otwory w planszy. Był to najbardziej liczny zasób gry – potrzebne było wykonanie aż 36 sztuk. Teoretycznie taka ilość zmieściłaby się na raz na platformie Prime’a, jednak (na wypadek wystąpienia jakiegoś problemu) wolałem puścić wydruk w 2 ratach:

figurki-do-gry-11

Druk palet trwał więcej niż wszystkich pozostałych elementów razem wziętych – łącznie około 6 godzin. Jak widać na zdjęciach, w trakcie tworzenia elementów filament został zmieniony z zielonego na grafitowy. Prosty zabieg będący namiastką druku 3D w kolorze :)

Wszystkie elementy były drukowane z PLA na szkle pokrytym Dimafiksem – w trakcie powstawania ani jeden róg w wydrukach nie podniósł się do góry. Również korzystanie z jakichkolwiek dodatkowych struktur, takich jak brimy czy wsporniki nie było koniecznie. Dzięki temu wydruki nie wymagały praktycznie żadnej dodatkowej obróbki. Do wydrukowania wszystkich elementów zużyłem 85 gramów filamentu.

figurki-do-gry-19


O autorze

ARTYKUŁY POWIĄZANE
  • Mscichu

    Bardzo fajnie wyglądają figurki. Jaką warstwą drukowałeś poszczególne obiekty? Możesz powiedzieć coś więcej o samej grze?

    • Krzysztof Matusiewicz

      Dzięki! Warstwa standardowa, 0,2 mm. Sama gra jest jeszcze w trakcie produkcji więc niewiele więcej mogę o niej powiedzieć – jak zdobędę więcej informacji to dam znać. Sam jestem ciekaw jak będzie wyglądała plansza z powtykanymi paletami :)

  • Mario

    Dobre. jakim programem ciąłeś? jaka prędkość druku?

    • Krzysztof Matusiewicz

      Slic3r. Obrys wewnętrzny 60 mm/s, zewnętrzny 30 mm/s, wypełnienie w środku 60 mm/s, na wierzchu 30 mm/s.

  • xoru

    jesli to ma byc gra to moze warto do sloika zapakowac. nie bedzie tak strasznie widac paskow, a i latwiej beda wchodzic elementy.

  • Figurki bardzo mi się podobają. Niesamowita technologia ;)

Ostatnie komentarze