Google „Blocks” – nowa aplikacja do modelowania 3D w AR i VR

07 Lip 2017

Google zaprezentowało nowe narzędzie do modelowania 3D o nazwie „Blocks„, działające w środowisku rzeczywistości wirtualnej (VR) i rzeczywistości poszerzonej (AR). W przeciwieństwie do klasycznych programów do projektowania przestrzennego, w których modele powstają na ekranie komputera za pomocą kursora, klawiatury i/lub tabletu, Blocks przenosi twórcę do wirtualnej rzeczywistości, w której może stworzyć i wymodelować obiekt „ręcznie„. Aplikacja jest dedykowana dla HTC Vive i Oculus Rift, i podobnie jak większość konsumenckich narzędzi Google, jest darmowa.

Jason Toff – Product Manager w Google odpowiedzialny za projekt Blocks, zwraca uwagę na to, że klasyczne projektowanie przestrzenne wymaga od użytkownika nie tylko specjalistycznego oprogramowania i umiejętności jego obsługi, lecz przede wszystkim sprowadza się do tworzenia obiektów 3D na ekranie 2D. Praca w pełni trójwymiarowym środowisku ma wynieść doświadczenie projektowania na zupełnie inny poziom.

Użytkownik ma do dyspozycji podstawowy zestaw kształtów, przy pomocy których może teoretycznie wymodelować dowolny obiekt. Po zakończeniu pracy, jej efekty może zapisać jako plik OBJ, albo jako animowany GIF. Aplikacja jest dostępna do darmowego pobrania w Oculus Store i na platformie Steam.

Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się, że mamy do czynienia z iście rewolucyjną aplikacją, która uczyni modelowanie przestrzenne łatwiejsze niż kiedykolwiek, w rzeczywistości mamy do czynienia z pierwszą, chociaż wciąż dość ubogą próbą wprowadzenia zwykłych użytkowników w świat projektowania 3D. Google stworzyło swoistego Painta do tworzenia modeli 3D w środowisku VR / AR. Jest to bez dwóch zdań innowacyjne i jestem przekonany, że wiele osób na świecie będzie się świetnie bawiło korzystając z Blocks, jednakże na dłuższą metę jest to raczej zalążek ciekawego projektu, który będzie można dalej rozwijać w przyszłości.

Koniec końców aby Blocks stało się naprawdę funkcjonalnym narzędziem, musi zostać wzbogacone o szereg poważniejszych funkcji, które zachęci do pracy profesjonalistów. Ponieważ nie oszukujmy się… Bez względu na to jak doskonała będzie to (kiedyś) aplikacja, ludzie nie zaczną nagle masowo modelować w 3D i Blocks pozostanie raczej ciekawym, ale tylko gadżetem.

Źródło: www.vr.google.com


O autorze
Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.


ARTYKUŁY POWIĄZANE

Ostatnie komentarze