Aplikacje mobilne – Fast STL Viewer – przeglądarka plików STL

Kategoria: Oprogramowanie 17 Wrz 2018

Rozpoczynamy nowy cykl, w którym będziemy przybliżać najciekawsze mobilne aplikacje, związane pośrednio lub bezpośrednio z drukiem 3D oraz projektowaniem CAD. Skupimy się przede wszystkim na aplikacjach dostępnych na systemy operacyjne Android, ale nie pominiemy również tych najbardziej popularnych, dostępnych na inne systemy. W dzisiejszej części omówimy Fast STL Viewer, czyli aplikację do szybkiego podglądu plików STL.

Wybór na Fast STL Viewer (FSV) padł z tego względu, że jest to jedna z pierwszych aplikacji, którą zainstalowałem na swoim telefonie, kiedy potrzebowałem podejrzeć otrzymany na maila załącznik STL. To właśnie jest główne założenie tego programu i wywiązuje się z niego tak dobrze, jak tego oczekujemy. Słowo „fast” w nazwie aplikacji nie wstawione jest tam przypadkowo. Otwieranie nawet kilkudziesięciomegabajtowych plików zajmuje jej ułamki sekund.

Aplikacja jest uproszczona do granic możliwości i nie znajdziemy w niej żadnych wodotrysków, czy zbędnych narzędzi. Kolorystyka interfejsu jest stała, ale jej dobór jest trafny przez co całość jest bardzo czytelna. Menu podzielone zostało na cztery kategorie: „File”, „View”, „Mode” oraz „Tools”.

File

W menu tym znajdziemy dwie kategorie: „Open” oraz „Add”, pierwsza z nich pozwala nam oczywiście na otworzenie pliku, druga na dodanie kolejnego pliku do tego już otwartego.

View

Opcje pozwalające na podgląd naszego modelu z dowolnej jego strony. Mamy tutaj do wyboru sześć położeń, z których każde odpowiada za widok na każdą z sześciu ścian prostopadłościanu, w którym STL jest umieszczony.

Mode

Znajdziemy tutaj cztery różne sposoby podglądu pliku:

  • Shaded – widok podstawowy z cieniowaniem powierzchni,
  • Wireframe – widok szkieletowy, przedstawiający powierzchnie w postaci siatki trójkątów,
  • Combined – połączenie widoku Shaded oraz Wireframe,
  • Points – widok chmury punktów.

Tools

Aby opcje z tego menu działały na naszym modelu musimy go w pierwszej kolejności zaznaczyć. Czynność tą wykonujemy przytrzymując na nim przez chwilę palec.

Do wyboru mamy tutaj następujące pozycje:

  • Boundaries – wykrywanie granic i krawędzi siatki,
  • Separate – oddzielanie niepołączonych siatek, wykrywanie elementów,

Wykryte elementy możemy oddzielnie kasować.

  • Invert – odwracanie zaznaczenia,
  • Delete – kasowanie zaznaczonego obiektu/elementu.

Ocena aplikacji: 7.5/10.

O autorze

Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz właściciel sklepu filaments4U.com.

ARTYKUŁY POWIĄZANE

Ostatnie komentarze