SOLIDNAPKIN – aplikacja, która ożywi każdy odręczny szkic… i zrobi to dosłownie

Kategoria: Programy i strony www 17 Maj 2019

Pomimo wszechobecnego dostępu do komputerów, tabletów i smartfonów wielu projektantów pierwsze szkice koncepcyjne swoich projektów nadal wykonuje ręcznie na papierze. Nigdy nie wiadomo kiedy pojawi się natchnienie, więc część z nich powstaje na dostępnych pod ręką skrawkach, a nawet serwetkach. Stąd właśnie wzięła się nazwa aplikacji SOLIDNAPKIN, którą takie szkice nie tylko zdigitalizujemy, ale również wprawimy w ruch, pokazując działanie narysowanego obiektu.

SOLIDNAPKIN jest aplikacją cross-platformową co oznacza, że uruchomimy ją zarówno na urządzeniach przenośnych z systemem Android oraz iOS, jak również komputerach stacjonarnych z systemem operacyjnym Windows. W pierwszych dwóch przypadkach musimy ją pobrać z odpowiedniego dla danej platformy sklepu, w przypadku systemu Windows kupujemy ją w postaci dodatku do oprogramowania SolidWorks.

Główną funkcjonalnością aplikacji jest natychmiastowa digitalizacja wykonanego szkicu odręcznego na papierze. W tym celu musimy go albo zeskanować, albo sfotografować. To co jednak jest szczególnie interesujące to fakt, że nasz szkic możemy bardzo szybko przekształcić w ruchomy obraz, na którym zobrazujemy działanie naszej koncepcji.

Bardzo dobrym zobrazowaniem działania SOLIDNAPKIN jest poniższy film. Widzimy na nim szkic projektu jakiegoś chwytaka. Po wprowadzeniu go do oprogramowania rozbijamy go na poszczególne elementy ruchome poprzez obrysowanie ich. W bocznym zasobniku pojawia się wówczas nasz projekt rozbity na czynniki pierwsze. Pozostaje nam już tylko dodanie tak zwanych pinów, czyli punktów będących osią obrotu lub przemieszczania się poszczególnych elementów oraz określenie obszaru, po którym elementy te mają się poruszać.

Proces rozdzielenia oraz ponownego złożenia i wprawienia w ruch danego projektu nazywany jest przez twórców aplikacji Napkinematyką. Na stronie producenta znajdziemy przykłady wielu ciekawych zastosowań tego oprogramowania. Część z nich przedstawiona jest w sposób humorystyczny, ale wszystkie one obrazują jego bardzo interesujące i niemałe możliwości.

Źródło: www.fabbaloo.com

O autorze
Avatar

Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz właściciel sklepu filaments4U.com.

ARTYKUŁY POWIĄZANE

Ostatnie komentarze