Druk 3D w produkcji części końcowych do bolidu studenckiego zespołu wyścigowego

Kategoria: Desktopowe drukarki 3D Global 3D 20 lut 2020

ETSEIB Motorsport to zespół wyścigowy studentów barcelońskich szkół Inżynierii Przemysłowej oraz Inżynierii Telekomunikacyjnej. Grupa ta wykorzystuje drukarki 3D do produkcji elementów końcowych, w konstruowanych przez siebie bolidach elektrycznych. Pojazdy te, wyposażone w tego typu specjalnie zaprojektowane elementy, osiągają bardzo dobre rezultaty w wyścigach międzynarodowych.

Zespół ETSEIB Motorsport koncentruje się na projektowaniu oraz budowie dwóch samochodów, które wykorzystują do rywalizacji w międzynarodowych turniejach Formuły Student. Oba modele są pojazdami elektrycznymi, przy czym jeden z nich sterowany jest zdalnie, drugi natomiast przystosowany jest do prowadzenia przez kierowcę.

Jak to zwykle bywa w przypadku organizacji studenckich, posiadany przez nich budżet na rozwój oraz budowę samochodów jest mocno ograniczony. Członkowie zespołów szukają więc zazwyczaj alternatywnych metod produkcyjnych, które pozwolą im uzyskać możliwie jak najtańsze rozwiązanie, ale bez uszczerbku na jakości, co jest szczególnie istotne w przypadku sportów motorowych, gdzie liczą się osiągi oraz bezpieczeństwo. W ten oto właśnie sposób zaczęto badać możliwość druku 3D w produkcji końcowych elementów konstrukcyjnych.

Doskonałe wyniki przeprowadzonych testów utwierdziły studentów w założeniu, że z powodzeniem mogą stosować druk 3D dla swoich potrzeb. Głównym wykorzystaniem tej technologii jest produkcja elementów takich jak kanały chłodzące układu hamulcowego, przystosowane konkretnie pod dany obiekt wyścigowy. Zapewnia to najlepszą możliwą wydajność samochodu, niezależnie od panujących warunków zewnętrznych.

Skuteczność hamulców w tego typu pojazdach jest bezpośrednio związana z temperaturą, w której pracują. Wraz z częstym używaniem hamulca temperatura rośnie, a im wyższa temperatura, tym niższy współczynnik tarcia, co w efekcie przekłada się na ich mniejszą skuteczność. Wszystko to ma również wpływ na sterowność samochodu. Przegrzanie tarcz może doprowadzić do ich deformacji, powodując wibracje, a nawet całkowitą awarię układu hamulcowego.

Od odpowiedniego chłodzenia zależy więc kilka bardzo istotnych parametrów jezdnych. Wykonanie standardowego układu chłodzenia może być efektywne, ale nie sprawdzi się podczas wyścigu na torze. W sytuacji, kiedy trasa składa się z dużej ilości zakrętów, hamulce narażone są na większe temperatury i wymagają bardziej wydajnego układu chłodzenia z dużymi dolotami.

W przypadku tras z długimi prostymi, układ hamowania narażony jest mniej, a duże doloty powodują większy opór powietrza. Dlatego właśnie zespół ETSEIB Motorsport wykorzystuje druk 3D do przygotowywania układu chłodzenia, przystosowanego pod warunki danego toru wyścigowego. Dzięki temu ich hamulce działają w pełnym zakresie swoich możliwości.

Studenci wykorzystują w swoich projektach drukarkę 3D BCN3D Epsilon, korzystając z materiału PAHT CF15. Tworzywo to pozwala na ciągłą pracę w temperaturze 150oC, z możliwością chwilowej pracy w temperaturze 180oC, co zapewnia wymaganą stabilność wymiarową oraz sztywność danego elementu podczas użytkowania w tego typu warunkach.

Nie bez znaczenia są tutaj również koszty. Wykonanie formy oraz wkładki do wykonania jednego dolotu tradycyjnymi metodami kosztowałoby łącznie około 690 EUR, podczas gdy druk 3D tego elementu z tworzywa PAHT CF15 kosztuje zaledwie 32,5 EURO.

Dystrybutorem drukarek 3D od BCN3D Technologies na rynku polskim jest firma Global 3D.

Źródło: Informacje prasowe

O autorze
Łukasz Długosz

Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz konsol i sprzętu retro.

ARTYKUŁY POWIĄZANE
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments