Aerosint prezentuje pierwsze, wykonane w technologii proszkowej, wydruki wielometalowe

Kategoria: Przemysłowe drukarki 3D 13 mar 2020

Belgijska firma Aerosint ogłosiła kilka dni temu, że osiągnęła kolejny kamień milowy w technologii wielometalowego druku 3D, wykonując pierwszy element składający się z połączenia dwóch różnych rodzajów metalu. Model testowy powstał z wykorzystaniem metody druku 3D określonej jako L-PBF (laser-powered bed fusion).

Druk wielometalowy uznawany był przez lata za świętego Graala technologii przyrostowych. Wiele firm badało i nadal bada możliwości łączenia ze sobą dwóch różnych metali, podczas jednego procesu drukowania 3D. Według najnowszych doniesień udało się to firmie Aerosint oraz jej partnerowi, firmie Aconity 3D, która zaprojektowała drukarkę 3D Aconity Midi+. Urządzenie to wyposażono w opracowany przez Aerosint system podwójnego rozprowadzania materiału.

Testowy obiekt o okrągłym kształcie, który wykonany został na drukarce 3D Midi+, składa się z dwóch różnych metali – stali 316L oraz stopu miedzi z chromem oraz cyrkonem. Jego średnica to 55 mm, a wysokość 6,9 mm. Do jego wytworzenia potrzebne były 174 warstwy o wysokości 50 mikrometrów każda. Łączny czas wydruku wyniósł z kolei 5 godzin i 40 minut.

Zgodnie z wydaną przez Aerosint informacją prasową żadna obecnie znana technologia nie jest w stanie wytwarzać tego typu, składających się z dwóch różnych metali obiektów metalowych. Metoda ta otwiera więc drzwi do tworzenia szeregu nowych zastosowań, które będą rozpoznawane wraz z partnerami firmy w najbliższej przyszłości.

Wykonywanie obiektów metodą laserowego spieku proszku metalowego jest powszechną metodą druku 3D i wykorzystuje się ją do tworzenia zarówno prototypów, jak i części do użytku końcowego. Dotychczasowe rozwiązania pozwalały jednak jedynie do używania jednego rodzaju stopu podczas jednego procesu. Jest to spowodowane tym, że różne stopy mają różne temperatury spieku. Nowe rozwiązanie może wyeliminować to ograniczenie, zapewniając użytkownikom większy stopień swobody przy projektowaniu nowych części.

Źródło: www.all3dp.com

O autorze
Łukasz Długosz

Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz konsol i sprzętu retro.

ARTYKUŁY POWIĄZANE
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments