4 000 drukowanych w 3D płytek ceramicznych ozdobą nowego projektu architektonicznego

Kategoria: Projekty 3D 16 paź 2020

W holenderskim Delft studio RAP wykonuje bardzo ciekawą strukturę architektoniczną, na którą składać się będą drukowane w 3D płytki ceramiczne. Projekt o nazwie „New Delft Blue” ma być hołdem dla wynalezionej w XVII wieku słynnej holenderskiej porcelany Delft Blue.

Wspomniany we wstępie projekt zapowiada się na naprawdę duże przedsięwzięcie, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że do jego wykonania potrzebnych będzie aż 4 000 płytek, wykonanych dzięki połączeniu ze sobą trzech odrębnych metodyk, takich jak projektowanie obliczeniowe, druk 3D z gliny oraz szkliwienie rzemieślnicze. Zaprezentowany na wizualizacjach efekt skutecznie dowodzi słuszności przyjętej przez projektantów strategii.

Porcelana Delft Blue skutecznie odcisnęła swoje piętno w wystroju oraz architekturze siedemnastowiecznej Holandii. Charakterystyczne niebieskie zdobienia na białym tle kojarzy zapewne większość z nas, wcześniej nawet nie znając pochodzenia tego typu fajansu. Nic więc dziwnego, że współczesne holenderskie biura, zajmujące się designem oraz architekturą, coraz częściej szukają inspiracji w tamtej epoce.

Jedną z takich firm jest studio RAP, które działa w sektorze architektonicznym i właśnie pracuje nad projektem aranżacji pokrycia dziedzińca nowego budynku mieszkalnego, korzystając przy tym z technologii druku 3D. Elewacja ta ma powstać z 4 000 ceramicznych kafelków, które drukowane są przy pomocy ramienia robota KUKA.

Ze względu na charakterystykę dziedzińca, który składa się ze sklepienia o szerokości 4 m, wysokości 8 m oraz długości 12 m, zdecydowano się na wykorzystanie tej technologii oraz materiału, który zapewnia wysoką trwałość oraz niskie koszty utrzymania. Dzięki algorytmicznemu podejściu do projektowania, wzięto pod uwagę wszelkie ograniczenia druku 3D struktur z gliny, dostosowując geometrię płytek tak, aby jej wykonanie nie przysparzało żadnych większych problemów.

Do wykończenia kafelków posłużono się tradycyjną metodą szkliwienia, nakładając na ich nierówną powierzchnię warstwę rzadkiej glazury. W procesie wypalania elementy wystające poza geometrię płytki uzyskują w ten sposób kolor biały, podczas gdy te położone głębiej pozostają niebieskie. Tego rodzaju „malowanie kształtem” pozwala na uzyskanie płynnych przejść pomiędzy odcieniami błękitu oraz bieli.

Prace nad projektem nadal trwają, ale już niebawem ma on cieszyć oczy mieszkańców wspomnianego budynku.

Źródło: www.3dnatives.com

O autorze
Łukasz Długosz

Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz konsol i sprzętu retro.

ARTYKUŁY POWIĄZANE
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments