Drukarki 3D MakerBot METHOD pomogły zbudować samochód BRX Hunter T1 na Rajd Dakar

Kategoria: CADXPERT Informacje branżowe 09 Kwi 2021

BRX Hunter T1 to pojazd, którego przygotowanie do udziału w bardzo wymagającym Rajdzie Dakar było wyzwaniem dla inżynierów, mechaników, a także kierowców. Prace nad nim miały potrwać rok, ale rozwijająca się pandemia skróciła ten czas do zaledwie 9 miesięcy. Jednym z największych wyzwań zespołu było rozwiązanie problemu opóźnionych przez lockdown dostaw komponentów, a jednym z rozwiązań okazało się zastosowanie druku 3D.

Zespół BRX/Prodrive wielokrotnie zajmował wysokie pozycje w wielu różnych seriach motorsportu. Pod skrzydłami teamu jeżdżą m.in. Sebastien Loeb (najbardziej utytułowany kierowca rajdowy w historii i dziewięciokrotny mistrz świata WRC) i Nani Roma (dwukrotny zwycięzca Rajdu Dakar), którzy w Rajdzie Dakar 2021 mieli wystartować zupełnie nowym samochodem w barwach Bahrain Raid Xtreme (BRX).

Szybkie prototypowanie i produkcja części dzięki drukowi 3D

Zgodnie z rekomendacjami jednego z dostawców elementów z włókna węglowego, zespół BRX zainwestował w dwie drukarki 3D MakerBot METHOD X, które miały umożliwić szybkie prototypowanie, a także produkcję gotowych części do samochodu BRX Hunter T1. Rozwiązanie okazało się bardzo skuteczne. Umożliwiało wypróbowanie elementu przed właściwą produkcją, dzięki czemu zmiany mogły być wprowadzane łatwo, szybko i przede wszystkim – tanio.

Inżynierowie i mechanicy zespołu docenili też niską wagę drukowanych komponentów, która ma kluczowe znaczenie w motorsporcie. Masa części wykonanych z nylonu wzmacnianego włóknem węglowym była zauważalnie niższa, a przy tym bardzo wytrzymała. Przykładem takiej części jest uchwyt na jedną z dysz systemu gaszenia pożaru, który zlokalizowany jest w środku kokpitu. Musi on być mocny, lekki i odporny na wysoką temperaturę. W tradycyjnych warunkach zespół planował zamówić mocowanie wykonane ze stali lub aluminium, co jest czasochłonne i kosztowne. Uchwyt z drukarki 3D był nie tylko tańszy, wykonany w krótszym czasie, ale też mógł posiadać nietypowy kształt, co zwiększyło jego funkcjonalność i poziom ergonomii w kokpicie.

MakerBot METHOD X – w fabryce i na pustynnych piaskach

Team BRX z drukarek MakerBot METHOD X korzystał nie tylko w fabryce, ale też podczas trwającego rajdu – zespół transportował je po trasie rajdu w ciężarówkach serwisowych. Sprzęt posłużył do wytwarzania “na miejscu” części, mocowań, a także zamienników fabrycznych elementów aluminiowych, które uległy zniszczeniu podczas wyścigu.

Łącznie zespół BRX użył drukarki 3D MakerBot METHOD X do wyprodukowania ponad 30 różnych części do samochodów rajdowych Hunter T1. Należy do nich m.in. mocowanie czujnika położenia zawieszenia, który jest jednym z kluczowych systemów pojazdu. Służy m.in. do zbierania danych o działaniu amortyzatora, dynamice pojazdu, ustawieniu kół i wale napędowym. Takie informacje są później wysyłane do zespołu, który analizuje je, wyciąga wnioski i pracuje nad poprawą osiągów samochodu. Mocowanie wydrukowano z materiału MakerBot Nylon 12 Carbon Fiber, a proces druku zajął tylko 1,5 godziny.

MakerBot METHOD X – drukarka 3D przetestowana podczas Rajdu Dakar 2021

Pracownicy teamu BRX przyznali, że w przeszłości korzystali już z wytwarzania przyrostowego, ale efekty nie spełniały ich oczekiwań. Zmieniły to dopiero drukarki 3D METHOD X, które pozwoliły wytworzyć części m.in. z wytrzymałego tworzywa Nylon CF. Takie elementy z powodzeniem można wykorzystać w miejscach, gdzie panuje temperatura przekraczająca 120 °C.

Zespół zapowiedział, że w nadchodzących latach planuje częstsze wykorzystanie drukarek 3D MakerBot serii METHOD , a także zwiększenie ich liczby. Jest to związane z planowanym wzrostem liczby pojazdów.

Nani Roma, który na starcie tej imprezy stawał już 25 razy, jej tegoroczną edycję ukończył na 5 miejscu. Jest to bardzo dobry wynik w kategorii pojazdów debiutujących w Rajdzie Dakar.

Drukarki 3D MakerBot METHOD X są dostępne w ofercie firmy CadXpert – autoryzowanego dystrybutora marki.

Źródło: Informacje prasowe

O autorze
Informacje Prasowe

3D w praktyce to czołowy serwis poświęcony technologiom przyrostowym w Polsce, działający nieprzerwanie od 2014 roku.

ARTYKUŁY POWIĄZANE

Leave a reply

Ostatnie komentarze