Meltio oraz Haas instalują pierwszy system Phillips Additive Hybrid do metalu na statku US Navy

Kategoria: Przemysłowe drukarki 3D 19 sty 2023

Meltio, hiszpański producent przełomowej technologii druku 3D z metalu, polegającej na osadzaniu materiału w postaci drutu nawiniętego na szpulę, wraz z firmą Haas podjęli współpracę, celem której było zainstalowanie na okręcie wojskowym należącym do US Navy pierwszego systemu hybrydowego, pozwalającego na produkcję metalowych części zamiennych podczas długich rejsów.

Phillips Additive Hybrid firmy Haas to, jak sama nazwa wskazuje, hybryda dwóch urządzeń. Połączono w nim technologię laserowego osadzania metalu firmy Meltio ze znanym na całym świecie pionowym centrum obróbczym CNC firmy Haas. Zestaw zamontowano na pokładzie okrętu USS Bataan, należącego do Amerykańskiej Marynarki Wojennej.

Bataan to wielozadaniowy okręt desantowy, który przewozi ponad 2500 marynarzy i żołnierzy piechoty morskiej i jest piątym okrętem klasy Wasp Marynarki Wojennej. Wszedł do służby 20 września 1997 roku i jest drugim okrętem wojennym US Navy noszącym tę nazwę. Pierwszym był CVL-29, mały lotniskowiec klasy Independence, który wszedł do służby w listopadzie 1943 roku. Po służbie w II wojnie światowej i konflikcie koreańskim, CVL-29 został wycofany ze służby w 1954 roku.

System Phillips Additive Hybrid drukuje ze stali nierdzewnej 316L, materiału powszechnie stosowanego w systemach okrętowych Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Wytwarzanie dodatków ze stali nierdzewnej na pokładach okrętów wojennych jest nowością, stanowi również postęp w zapewnianiu marynarzom możliwości produkcyjnych na poziomie przemysłowym, w celu drukowania poszczególnych części, które wcześniej nie były łatwo dostępne bez zakupu całego systemu po znacznie wyższych kosztach.

Photo Credit: Meltio

Korzyści z drukowania 3D przy pomocy urządzenia hybrydowego Meltio oraz Haas są dwojakie – maksymalizacja dostępności operacyjnej i zmniejszenie zapotrzebowania na tradycyjne i specyficzne dla marynarki wojennej łańcuchy dostaw. Ponadto inżynierowie NAVSEA zainstalowali również drugą drukarkę 3D do produkcji komponentów polimerowych (plastikowych) na pokładzie tego okrętu. Urządzenie to umożliwia załodze statku wydrukowanie dowolnego z opracowanych przez NAVSEA ponad 300 pakietów danych technicznych AM, które określają między innym wymaganą konfigurację projektu i procedury produkcji części oraz zapewniają jej prawidłowe działanie.

Źródło/Source: Informacje prasowe/Press release Meltio

Grafika przewodnia/Cover Photo Credit: Meltio

O autorze
Łukasz Długosz

Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz konsol i sprzętu retro.

ARTYKUŁY POWIĄZANE
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments