Projekt tygodnia – wykonanie nowej klapki baterii
Tydzień temu, korzystając z technologii FDM, wykonaliśmy ręczny wiatrak do chłodzenia się w upalne dni. Dzisiaj, przy pomocy tej samej technologii, pokażemy jak wykonać kopię zniszczonej lub zgubionej klapki baterii.
Za sprawą dzisiejszego projektu tygodnia potwierdzimy, że posiadanie drukarki 3D w domu może mieć nie tylko uzasadnienie hobbystyczne ale też użytkowe. Przy jej pomocy możemy wykonywać nie tylko elementy wyposażenia wnętrz, ale też dokonywać licznych napraw.
Pewnie większość z nas posiada w domu urządzenie z uszkodzoną lub zgubioną klapką baterii. Problem ten dotyczy często pilota do telewizora, a najczęściej stosowaną metodą naprawy jest przyklejenie jej taśmą klejącą. Pokażemy dzisiaj jak wykonać tego typu klapkę, ale w tym celu posłużymy się akurat dziecięcą zabawką.
Projekt wykonamy w darmowym oprogramowaniu Design Spark Mechanical. Przed przystąpieniem do jego realizacji musimy zaopatrzyć się w suwmiarkę, za pomocą której musimy dokładnie pomierzyć średnice wszystkich otworów oraz długości wszystkich boków. Uzbrojeni w te informacje możemy przystąpić do modelowania.
Rozpoczynamy od naszkicowania głównego zarysu. Następnie przy pomocy narzędzia „łuk styczny” wykonujemy zaokrąglenie na wypustce służącej do przykręcania oraz zdejmowania klapki.
Całość wyciągamy na odpowiednią wysokość, a następnie zaokrąglamy pionowe krawędzie. Aby to zrobić klikamy w daną krawędź, a następnie przy pomocy polecenia „ciągnij” przesuwamy ją w kierunku do modelu. Promień zaokrągleń możemy ustawić „na oko”, ponieważ zawsze mamy możliwość przeszlifowania ich na wydrukowanym modelu. Możemy też oczywiście dokonać precyzyjnych pomiarów prostych odcinków boków, a promień krzywizny ustalić łącząc końcówki linii łukiem stycznym.
Przystępujemy do wykonania tylnego zaczepu. W odpowiednim miejscu rysujemy prostokąt i wyciągamy go na zmierzoną odległość. Od frontu przedłużamy linię płaszczyzny klapki i ponownie wyciągamy powstały w ten sposób prostokąt w kierunku od modelu.
W wypustce mocującej za pomocą narysowanego okręgu oraz polecenia „ciągnij” wykonujemy pierwszy (szerszy) otwór na główkę śruby mocującej. Na całości rysujemy kształt, który po wyciągnięciu będzie pasował w otwór w zabawce w taki sposób, że umożliwi stabilne osadzenie klapki.
Wykonujemy w nim otwór (węższy na gwint śruby) oraz zaokrąglamy górną, wewnętrzną krawędź. Klapka jest gotowa do druku 3D, więc eksportujemy nasz model do formatu STL.
Po wydrukowaniu i wykonaniu ewentualnych poprawek pozostało nam już tylko przykręcenie klapki do zabawki.