Jak przy pomocy drukarki 3D przerobić pada od Xbox’a w kontroler typu HOTAS
Microsoft Flight Simulator 2020 to nie lada gratka dla wszystkich amatorów symulatorów lotu. Chociaż teoretycznie można korzystać z niego przy pomocy zwykłego pada, to prawdziwą imersję uzyskamy stosując kontrolery typu HOTAS. Jeden z użytkowników tego realistycznego oprogramowania postanowił więc opracować drukowane w 3D rozszerzenie, które przekształca jedno rozwiązanie w drugie.
Microsoft Flight Simulator 2020 wydaje się być idealną grą na czas społecznej izolacji lub kwarantanny. Dziesiątki godzin uspokajających lotów, w czasie których możemy śledzić setki różnych parametrów i statystyk, wprowadzą w stan ukojenia najbardziej nawet znerwicowane osoby. Pomimo że w symulatorze tym możemy wykorzystywać sterowanie przy pomocy klawiatury lub pada, to jedynie kontrolery typu HOTAS (wyposażone w dwa drążki, sterowego oraz przepustnicy) pozwolą nam na prawdziwie symulacyjne doświadczenie rozgrywki.
Podobnie jak z wieloma innymi przedmiotami, związanymi ze światem gier wideo, tak i z kontrolerami HOTAS był przez pewien czas problem, związany z brakiem ich dostępności, co zgodnie z “prawami rynku” powodowało windowanie ich ceny do niebotycznych poziomów. Akaki Kuumeri, jeden z twórców w serwisie YouTube, postanowił rozwiązać ten problem, projektując specjalne rozszerzenie do pada od Xbox One, dzięki któremu przy pomocy drukarki 3D, przekształcimy go w pełnoprawny kontroler HOTAS.
Podstawowym problemem z jakim zmierzył się Akaki, był brak wystarczająco dokładnego modelu 3D kontrolera od Xbox One, co poskutkowało koniecznością zaprojektowania własnego. Niestety, aby uzyskać odpowiednie spasowanie, musiał wykonać kilka iteracji wszystkich elementów rozszerzenia, tak aby całość połączona była ze sobą możliwie jak najlepiej. W rezultacie przełożyło się to na precyzyjne sterowanie oraz płynność wykonywanych ruchów drążkami.
Cały projekt składa się z szeregu łączników łączących się ze sobą przegubami kulowymi lub na zatrzaski. Wszystkie elementy możemy wykonać w czasie pojedynczego procesu druku 3D, korzystając z praktycznie dowolnej drukarki 3D o typowym rozmiarze obszaru roboczego. Żadna z kilku części nie wymaga stosowania podpór, więc z wykonaniem projektu powinien poradzić sobie nawet największy amator.
Twórca pomyślał nawet o możliwości zwiększenia sztywności drążka oraz przyspieszenia jego powrotu do pozycji “zero”. W tym celu wystarczy posłużyć się jedynie zwykłą gumką recepturką, na którą zaczepy zostały już przewidziane w projekcie.
Na prośbę swoich widzów Akaki przygotowuje również projekty adapterów HOTAS do kontrolerów od innych popularnych konsol oraz ich wersje dla leworęcznych. Do tej pory udało mu się przygotować wersję dla PS4. Pliki projektu dla kontrolera Xbox One można pobrać tutaj.
Źródło: www.3dprinting.com