Drukowany w 3D z miedzi silnik rakietowy przechodzi testy sprawnościowe NASA

Kategoria: Przemysłowe drukarki 3D 29 kw. 2022

Launcher, amerykański startup zajmujący się budową wysokowydajnych rakiet przeznaczonych do lotów orbitalnych, ogłosił osiągnięcie kolejnego kamienia milowego swojej działalności. Kilka dni temu, ich wydrukowany w 3D ze stopu miedzi silnik rakietowy E-2, z powodzeniem przeszedł testy w centrum kosmicznym NASA, osiągając nominalny ciąg, ciśnienie oraz stosunek mieszanki utleniacz-paliwo.

E-2 jest drukowanym w 3D, wysokowydajnym silnikiem o obiegu zamkniętym, zaprojektowanym dla rakiety Launcher Light, której planowany lot inauguracyjny przewidziano na 2024 rok. Pojedynczy silnik będzie w stanie wynieść ją na niską orbitę okołoziemską z ładunkiem o masie 150 kg.

W unikalnym silniku rakietowym zastosowano chłodzenie ciekłym tlenem, a jego cały rdzeń wydrukowano w całości ze stopu miedzi. Zmniejszono tym samym jego masę, eliminując między innymi konieczność stosowania śrub do skręcania poszczególnych elementów, oraz zwiększono niezawodność, poprzez brak szwów oraz łączeń, które najczęściej ulegają awarii poprzez rozhermetyzowanie.

https://youtu.be/wGh_zY_reyA

Launcher jest pierwszą tego typu firmą na świecie, która używa stopu miedzi do druku 3D, przy wykonywaniu silników rakietowych. Jest to możliwe dzięki opracowaniu we współpracy z AMCM, pierwszej niestandardowej, wielkoformatowej drukarki 3D AMCM M4K, o obszarze roboczym 1000 x 450 x 450 mm. Miedź wybrano również ze względu na jej doskonałe właściwości odprowadzania ciepła, którego w takim silniku powstają ogromne ilości. Wtryskiwacze do silnika E-2 wykonano z kolei na drukarce 3D Valo3D Sapphire.

Zamieszczone poniżej zdjęcie prezentuje wnętrze komory silnika po przeprowadzeniu 40-sekundowego testu na pełnym obciążeniu. Jak widać komora jest w idealnym stanie i nadaje się do ponownego użycia.

Photo Credit: Launcher

Kolejne testy na tych samych, jednak lekko zmodyfikowanych elementach, mają się odbyć na początku maja. Celem modyfikacji jest zwiększenie uzyskanej dotychczas wydajności na poziomie 90% do planowanych 98%.

Źródło/Source: www.launcherspace.com

Grafika przewodnia/Cover Photo Credit: Launcher/John Kraus

O autorze
Łukasz Długosz

Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz konsol i sprzętu retro.

ARTYKUŁY POWIĄZANE
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments