Fusion 360 z funkcją dodawania wytłoczeń na zakrzywionych powierzchniach

Kategoria: Programy i strony www 13 Sie 2020

Autodesk Fusion 360 jest jednym z lepszych oraz bardziej przyjaznych użytkownikowi programów do modelowania 3D. Jego popularność wiąże się również z częstymi aktualizacjami od producenta, które wprowadzają do niego coraz to nowsze funkcjonalności. Jedna z ostatnich przynosi intuicyjne narzędzie do dodawania wytłoczeń, takich jak na przykład tekst, na powierzchniach zakrzywionych.

Autodesk dość regularnie aktualizuje jedno ze swoich flagowych narzędzi, jakim jest Fusion 360. W każdej aktualizacji znajduje się zazwyczaj masa poprawek i czasami na długiej liście zmian często ciężko jest wyłowić coś, co mogło by nas zainteresować. Tym razem taką funkcją jest możliwość łatwego dodawania wytłoczeń na powierzchniach zakrzywionych.

Narzędzie to znajdziemy w funkcjach szkicowania, a występuje ono pod dwoma postaciami – „Emboss”, czyli wytłoczenie wystające poza obrys powierzchni (wypukłe) oraz „Deboss”, czyli wytłoczenie poniżej obrysu powierzchni (wklęsłe). Poza klasycznym wykorzystaniem tych funkcji, które polegać będzie na tworzeniu nieregularnych przetłoczeń, znajdzie ono zapewne inne, o wiele bardziej przydatne zastosowanie, takie jak dodawanie wszelkiego rodzaju napisów.

Chociaż dodawanie napisów na powierzchniach modeli wydaje się być stosunkowo proste, to niestety nie zawsze tak jest. O ile powierzchnie płaskie nie stanowią większego problemu, tak te nieregularne są już o wiele bardziej problematyczne. W przypadku Fusion 360 trzeba to było robić z wykorzystaniem kilku kombinacji, takich jak rzutowanie pojedynczych liter 2D na powierzchnię, a następnie ręcznym ich wyciąganiu. Było to dość uciążliwe, a efekt finalny nie zawsze w pełni zadowalający.

Po wprowadzeniu oficjalnej funkcji czynność ta staje się o wiele prostsza. Wystarczy tylko przygotować szkic napisu, wskazać go, a następnie wskazać zakrzywioną powierzchnię, na której ma on być umieszczony oraz kliknąć w „OK”. Oprogramowanie samo zrzutuje za nas szkic, dopasowując go do powierzchni. Pozostaje nam już tylko decyzja, w którą stronę dokonamy wyciągnięcia szkicu. Cały proces odbywa się niemal automatycznie.

Źródło: www.fabbaloo.com, www.autodesk.com

O autorze
Avatar

Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz właściciel sklepu filaments4U.com.

ARTYKUŁY POWIĄZANE

Ostatnie komentarze